Ud med sukkerafhængigheden!

De fleste er efterhånden med på, at sukker ikke er det bedste, man kan fylde i sin krop, men de fleste har også svært ved at komme uden om det og når man først er kommet igang kan det være svært a stoppe før skålen er tom – kender du det?? Hvis du gør er du ihverfald ikke alene om at have det sådan. Faktisk placere man sukker i samme kategori som heroin, når det kommer til hvor hurtig man bliver afhængig af det, men det er heldigvis nemmere at slippe af med!

Nogle af grundende til at sukker er så uhensigtsmæssigt for kroppen er:

  • Det skaber inflammation i kroppen, hvilket er medvirkende til en række sygdomme bl.a. gigt, sukkersyge, knogleskørhed osv.
  • Det påvirker din hormonbalance og kan være medvirkende til bl.a. uren hud, nedsat fertilitet, humør svingninger og pms.
  • Det giver ustabilt blodsukker, hvilket bl.a. kan vise sig som træthed, hovedpiner, koncentrationsbesvær, konstant sult og ”muffintop” – den delle der hopper ud over buksekanten.
  • m.m.

Når du skal ud af en sukkerafhængighed, vil du gennemgå en afgiftning og det vil kunne mærkes i de dage det står på. Du kan få hovedpine, blive rastløs, få cravings og blive irriteret – ligesom med alt anden afvænning. Til gengæld tager det ikke mere end 3-5 dage før det er ude af dit system og der er flere måder du kan hjælpe dig selv igennem det på.

  • Fjern alt sukker, dvs. sukker, i alle afskygninger, (vær obs på skjult sukker i rugbrød, dåse makrel, ketchup, pålæg osv), honning, tørret frugt, hvidt brød, hvid pasta, hvide ris osv.
  • Spis max 2 stk. frugt om dagen og ikke på tom mave.
  • Gode koldpressede olier, protein og fibre er med til at stabilisere dit blodsukker, så tilfør f.eks. din kost ekstra nødder, frø og kerner, grove grøntsager og fed fisk i de dage du afgifter.
  • Vær opmærksom på at du ikke kompenserer ved at gå amok i en anden uhensigtsmæssig fødevare.
  • Pas på med kaffen, det opfører sig også som sukker i kroppen, så drik max 2 kopper dgl. i forbindelse med et måltid.
  • Spring ikke måltider over.
  • Motioner hver dag, det er med til at stabilisere dit blodsukker.
  • HUSK: tag én ting ad gangen, så lad være med at lægge rygestop, sukkerafgiftning og 4 andre ting oveni hinanden.

                       Husk at rose dig selv på vejen, du bliver glad for det!!!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.