Stresset? Her får du en øvelse til at danne dig et overblik

Når man skal til at forstå hvad det vil sige at tænke holistisk er det her en god øvelse til at starte med at forstå hvor mange komponenter der er på spil hos os selv. Denne øvelse bruger jeg som regel, når der er tale om problemstillinger som stress, men den kan også sagtens bruges til at blive bedre til identificere hvordan man træffer nogle gode valg for sig selv, så man ikke brænder ud.

Ved stress vil der for de fleste vil der være en udløsende faktor, der fungerer som den berømte sidste dråbe, det samme gælder andre problemstillinger som muskel- og ledsmerter, dårlig søvn, hovedpiner osv. Årsagen, eller årsagerne, skal tit findes flere steder, derfor kræver det at man får dannet sig et overblik over sin situation og ved hvilke faktorer det er relevant at tage med i ”regnskabet”.

For at få et overblik kan du prøve at lave denne lille øvelse med dig selv.

Forstå at du kun har ét batteri. Dit batteri er den energi der skal give dig krudt til alt hvad du foretager dig – f.eks. motion, arbejde, tankeprocesser, fordøjelse af din mad, den middag du skal arrangere, børn der skal hentes og afleveres osv.

­­­­­­­­For at alt kan lade sig gøre, skal der selvfølgelig være balance mellem hvor meget energi du fylder på dit batteri og hvor meget du forbruger. Opladningen kan f.eks. være være en gåtur i skoven, når du er sammen med mennesker du godt kan lide, sund og nærende mad, motion i de rette mængder og i den rette form, en tur i sauna eller noget andet. Hvad der gør dig glad og hvad der kan oplade dit batteri ved du.

Start med at finde et sted hvor der er ro og giv dig god tid. Det kan godt tage lidt tid at komme i tanke om småtingene og du kan altid gå tilbage og skrive mere på.

Du må godt være meget specifik, på den måde forstået at sociale relationer kan være for bredt – måske er din relation til Louise meget givende, mens din relation til Thomas er meget drænende. Giv dem hver deres bobbel og forhold dig til hvorvidt den enkelte relation er drænende eller givende.

Sæt pile der indikerer om det er en bobbel der giver eller tager energi fra dit batteri. Forhold dig til alle dine bobler.

Jeg har herunder lavet et eksempel på hvordan det kunne se ud (dog uden at have sat pilene). Udfyld dine bobler med det du har i sit liv, af både givende og drænene elementer.

Lad være med at vurdere det du har lavet, før du føler du har fået det hele med.

Eksempel:

 

Herfra kigger du på dit skema og prøve at identificere hvilke elementer der dræner dig mest. Vær ærlig! Dan dig nu et overblik over

1: Hvilke elementer du kan ændre på fra i dag til i morgen (f.eks. hvor meget du bevæger dig og om den måde du træner på, er hensigtsmæssig for din situation lige nu, hvordan din kost er). Hvis du allerede har symptomer på sygdom eller overbelastning kan det give god mening at søge hjælp hos en professionel til at finde ud af hvordan det er mest hensigtsmæssigt for dig at spise og træne.

2: Hvad der kræver din opmærksomhed. Det kan være noget du ikke kan ændre fra i dag til i morgen eller som muligvis kræver et tilløb (f.eks. en jobsituation du ikke er glad for, en relation du er nødt til at kigge på eller nogle dårlige mønstre eller traumer du har undgået længe).

3: De ting som du ikke kan ændre på (f.eks. sygdom blandt familie eller venner).

Herfra skal du nu til at identificere dine ressourcer. Start med at acceptere at der kan være ting i din livssituation du ikke kan ændre på lige nu og at du er nødt til at finde energien et andet sted, altså aktiv fylde på batteriet.

Udover at du fx kan ændre din kost fra dette øjeblik og lade være med at lave kaffe aftaler med mennesker der dræner dig, så tænk over hvad det er der giver dig energi og gør dig glad (f.eks. en ven du ikke får set nok, en tur i sauna, en gåtur i skoven eller 20 min. meditation) og gør aktivt mere plads til det i dit liv. Den måde de fleste af os lever på, er ikke en livsstil der forærer os pauser og man kan hurtigt blive fanget i en hverdag som man er holdt helt op med at forholde sig til. Brug denne øvelse til et øjeblik at kigge indad og stille skarpt på hvad der gør dig glad i din hverdag og hvad du gerne vil have mere af.

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.